Maandbrief
Naast de directe mondelinge contacten met de leerkracht en directie, wordt door ons maandelijks een “Maandbrief” verzorgd. Daarin staan naast een overzichtelijke kalender voor elke groep alle groepsactiviteiten vermeld. Indien er speciale gelegenheden zijn, wordt u daar ook schriftelijk van op de hoogte gebracht, en/of via de link nieuwsbrief.
MAANDBRIEF NOVEMBER 2024
DE SPRANKEL OP FACEBOOK
De Sprankel is ook op Facebook te vinden. Alle nieuwtjes, activiteiten of “zomaar” berichtjes vinden jullie op de Facebook pagina van De Sprankel.
Erg leuk om elke dag even te kijken.
We hebben al enorm veel volgers. Wil jij ook op de hoogte blijven en ons volgen? Dat kan. Klik hier onder op de banner om naar de pagina te gaan.
*Zo na de start van het schooljaar is het ook de tijd om schoolafspraken weer eens onder de aandacht te brengen. In de eerste pauze stimuleren we het eten van fruit en groente. Wilt u uw kind een stuk fruit of een bakje met gesneden fruit, tomaatjes, komkommer, paprika enz mee naar school geven. Eet uw kind geen fruit of groente dan is een boterham een prima alternatief. Op de website kunt u ons lunchprotocol lezen.
Voor leuke ideeeën:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eten-4-13/eten-meegeven-naar-de-basisschool.aspx .
*Van de zomervakantie tot de herfstvakantie hebben in de schoolontwikkeling (teamvergaderingen, studiedagen) de volgende dingen centraal gestaan: implementeren van de nieuwe taalmethode (STAAL), de gouden weken en groepsvorming.
*Sociaal Emotionele Ontwikkeling
We zijn in augustus gestart met de gouden weken. Het samen bouwen aan een samenwerkende leef- en leergemeenschap. Hoe ziet dit bij ons op school eruit? De groepsovereenkomsten, samenwerkingsactiviteiten/community builders, vaste regels en routines zijn met de groep uitgewerkt. Voor de herfstvakantie hebben we in de groepen de groepsovereenkomst weer besproken. Hoe gaat het nu bij ons in de groep? Hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat de groep een nog fijnere plek voor iedereen wordt? Tijdens de studiedag van 9 oktober hebben we het inzetten van community builders opnieuw besproken. Hoe kunnen deze bijdragen aan een fijnere sfeer in de groep en wat hebben we als leraar dan te doen?
*Op vrijdag 1 november krijgen de leerlingen van groep 3 t/m 8 het eerste rapport mee naar huis.
Het rapport beschrijft de persoonlijke ontwikkeling en het werken aan de taken. In het rapport is een brief met uitleg toegevoegd.
Het rapport en het oudergesprek staat in het teken van welbevinden en werkhouding.
In groep 8 worden ook de B-toetsen van LiB besproken.
In de week van 4 november zijn de oudergesprekken voor de groepen 1 t/m 8.
Deze gesprekken staan gepland op maandag 4 november en woensdag 6 november.
Voor groep 3 t/m 8 geldt dat de leerlingen bij het gesprek aanwezig mogen zijn.
*Zijn er broertjes en zusjes van onze leerlingen die voor 1 oktober 2026 4 jaar worden? Wilt u dan een aanmeldformulier afhalen bij Rianda (directie) of Wibo (conciërge). De eerste gesprekken voor de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar hebben al plaats gevonden.
Het helpt ons om de juiste keuze in de groepsindeling te maken als we weten hoeveel leerlingen we bij de start van het schooljaar hebben en wat de instroom gedurende het schooljaar zal zijn.
*Kent u kinderen in de buurt/familie/kennissen die voor 1 oktober 2026 4 jaar worden?
Natuurlijk is voor hen De Sprankel ook een fijne plek!
Via een gesprek en een rondleiding kunnen we hen vertellen wat ouders van school mogen verwachten en hoe we samen met ouders werken aan een fijne plek om te leren en te ontwikkelen.
Wilt u de ouders van mogelijke Sprankelkinderen enthousiasmeren om deze afspraak te plannen!
*We vinden het gezellig om met kinderen hun verjaardag te vieren in de klas. Een mooi moment om een kind extra in het zonnetje te zetten. Bij een verjaardag hoort ook een traktatie.
Kinderen kijken uit naar dit moment.
We willen hiervoor echter wel het volgende van u vragen: één kleine traktatie is voldoende! Iets wat kinderen gezellig met elkaar in een korte tijd op kunnen eten.
Het is niet de bedoeling dat jarige kinderen cadeautjes uitdelen. Ook de leerkracht deelt graag mee in de traktatie die de kinderen krijgen. Het is niet nodig om iets anders voor hen mee te geven.
NIEUWE THEMA BLINK
Het tweede thema van Blink! is ‘Leven en overleven’.
Groep 1-2: Het thema is ‘herfst’
De komende periode werken we in de groep met het anker Herfst van Schatkist.
Pompom vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft hij het koud en vindt hij er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Pompom zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen.
Groep 3-4: Op ontdekkingsreis.
In dit thema gaan de kinderen op ontdekkingsreis! Ze leren een paar ontdekkingsreizigers van vroeger kennen en onderzoeken van alles over de woestijn, de jungle en het poolgebied. Wie op avontuur gaat moet zich goed voorbereiden.
Daarbij is het heel handig om meer te weten over de specifieke kenmerken van het klimaat van het gebied waar je naartoe reist, zodat je weet welke leefomstandigheden je te wachten staan.
Groep 5-6: Bijzondere bewoners.
De wereld zit vol bijzondere bewoners: dieren, planten en mensen.
Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal goed zijn in overleven. Ze passen zich aan de gekste situaties aan. Maar lukt dat altijd? In dit thema onderzoeken de kinderen hoe een cactus overleeft, waarom dieren haren of veren hebben, hoe mensen overleven in extreem warme gebieden en waarom de dino toch is uitgestorven.
Groep 7-8: Op leven en dood.
In dit thema ontdekken de kinderen van alles rond het thema leven en dood. Zo kijken ze naar de kringloop van het leven, vergelijken ze de verschillen tussen levend geboren worden en in een ei, onderzoeken ze wanneer iets eigenlijk leeft en lossen ze een moord op waarin ze al hun kennis over planten, dieren en mensen gebruiken.
BLOK 3 DE VREEDZAME SCHOOL
In de week van 30 oktober starten we met blok 3 van De Vreedzame School. Het thema is: We hebben oor voor elkaar. De kinderen leren belangrijke communicatieve vaardigheden, zoals duidelijk communiceren, goed luisteren, vragen stellen, verplaatsen in het gezichtspunt van een ander, verschil van mening overbruggen.
De lessen zijn gericht op:
- Duidelijk vertellen. Goed kunnen communiceren is erg belangrijk bij het
oplossen van conflicten. Een slechte communicatie kan conflicten verergeren.
- Goed en slecht luisteren. De kinderen leren actief naar elkaar te luisteren, goede vragen te stellen en samen te vatten wat de ander heeft gezegd.
- Misverstanden. Wat de een bedoelt en hoe de ander het begrijpt. Ze leren te zien hoe de interpretatie van een boodschap kan verschillen.
- Gezichtspunten. De kinderen leren zich te verplaatsen in de mening of positie van een ander.
- Een mening onderbouwen met argumenten, in de bovenbouw door middel van debatteren.
- Het overbruggen van meningsverschillen en komen tot overeenstemming.
- In groep 8 op het kritisch omgaan met informatie, en op het respectvol communiceren via de ‘sociale media’
WEKEN VAN DE MEDIAWIJSHEID
De Week van de Mediawijsheid (10 t/m 17 november 2023) heeft als thema #hier niet, en gaat over het stimuleren van sociaal
gedrag online.
Media zijn de hele dag om ons heen. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden we omringd door schermen, luidsprekers en andere apparaten die onze aandacht vragen. Dat is niet zonder effecten. Media kunnen prikkelen, in beweging brengen, je aan het denken zetten, je verbinden met anderen en zorgen voor ontspanning. Maar ze zijn ook een bron van onrust, kunnen verslavend werken en op termijn zelfs psychische klachten veroorzaken.
GOED EN GEZOND
Hoe fijn is het als jouw mediagebruik je helpt je lekker te voelen? Je hebt meer grip op je schermgebruik en op je dag. Je kunt de beste keuzes maken voor jou en zoveel mogelijk van media genieten en profiteren. Helemaal stoppen met digitale schermen is moeilijk en bovendien helemaal niet nodig. Als je af en toe bewust keuzes maakt die helpen gezonder om te gaan met je scherm, dan ben je al beter bezig. De Week van de Mediawijsheid gaat daarom over gezonder schermgebruik met als resultaat dat jij je lekkerder voelt. Hoe deel jij je schermtijd zo in, dat jij je er goed en gezond bij voelt?
NIEUWS UIT DE MR
Wist je dat…
*Dit schooljaar Oda van Deursen, Hugo Peters en Esther van der Velden de oudergeleding vertegenwoordigen binnen de MR. Vanuit het team zijn juffrouw Lise, Juffrouw Jinte en juffrouw Dane vertegenwoordigd.
*We afscheid hebben genomen van Theo Lucassen en Emy Marcellis. We hen bedanken voor hun inzet de afgelopen schooljaren.
* We tijdens de vergadering van 2 oktober 2024 de resultaten van de E-toetsen hebben gedeeld met de oudergeleding van de MR.
*Het jaarplan van dit schooljaar hebben besproken. Ouders weten aan welke doelen dit schooljaar wordt gewerkt.
*We eind dit schooljaar weer een vacature hebben bij de MR. Lijkt het u als ouder interessant om aan te sluiten? Meld dit dan even bij de MR-leden.
EVEN VOORSTELLEN
Mijn naam is Renate Eggenkamp en ik ben werkzaam als jeugdconsulent bij het Centrum Jeugd en Gezin Land van Cuijk (CJG).
Als jeugdconsulent ben ik vanuit het CJG verbonden aan basisschool De Sprankel.
U kunt als ouder/verzorger bij mij terecht voor informatie en advies over opgroeien en opvoeden.
Op verzoek van school kan ik worden ingezet om mee te denken bij diverse opvoedkundige vragen. Indien nodig kan ik samen met u als ouder(s)/verzorger(s) aansluiten bij een gesprek op school. Daarnaast kunt u zelf vrijblijvend contact met het CJG opnemen voor informatie of advies.
Ik ben aanwezig op vrijdagen van 8.15 tot 9.30 uur op De Sprankel in de kamer naast de conciërge. Loop gerust eens bij me binnen om nader kennis te maken, voor een kop koffie of een vraag.
Ik ben ook te bereiken op mijn mobiele nummer 06-10430884 of via email renate.eggenkamp@landvancuijk.nl
Centrum Jeugd en Gezin Land van Cuijk
Het CJG is dé plek voor alle vragen, tips, ondersteuning, jeugdhulp en -zorg voor kinderen, jongeren (0 tot 23 jaar) en hun opvoeders.
Naast het bieden van informatie en advies verzorgt het CJG ook Sociale Vaardigheids- trainingen en Kies Groepen (kinderen in echtscheidingssituaties) en cursussen voor ouders zoals Opvoeden Zo en de Pubercursus. We werken ook samen met de GGD. Daarnaast kan het CJG doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp.
Het CJG en de gemeente
Alle jeugdhulp valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Land van Cuijk. De gemeente is verplicht om ervoor te zorgen dat er voor alle kinderen in de gemeente een passend aanbod is.
De uitvoering van de jeugdwet is in de gemeente Land van Cuijk ondergebracht bij het CJG en de jeugdconsulenten van het CJG zorgen dat er voor ieder kind passende hulp wordt georganiseerd.
Wij bieden zelf ondersteuning en jeugdhulp en verwijzen indien nodig naar gespecialiseerde jeugdhulp. Het CJG deelt nooit zomaar informatie. We brengen je hiervan altijd op de hoogte. Dit geldt ook voor de andere afdelingen bij de gemeente. Jouw dossier blijft dus bij het CJG.
Voor meer informatie bezoek onze website www.cjglandvancuijk.nl of bel 0485-85 33 33
Team bs De Sprankel
31 oktober 2024
VAKANTIES EN STUDIEDAGEN 2024-2025
Herfstvakantie: 21 oktober 2024 t/m 25 oktober 2024
Kerstvakantie: 23 december 2024 t/m 3 januari 2025
Voorjaarsvakantie: 3 maart 2025 t/m 7 maart 2025
2e paasdag: 21 april 2025
Koningsdag: 26 april 2025
Meivakantie: 21 april 2025 t/m 5 mei 2025
Hemelvaart: 29 en 30 mei 2025
2e pinksterdag: 9 juni 2025
Zomervakantie: 7 juli 2024 t/m 15 augustus 2025
Studiedagen (alle leerlingen vrij)
9 oktober 2024
6 december 2024
13 januari 2025
20 februari 2025
31 maart 2025
19 mei 2025
18 juni 2025